porsche taycan

پورشه اولین ماشین الکتریکی خود را همزمان در تورنتو، برلین و شهر فوژو در چین رونمایی کرد. پورشه تایکان یک ماشین اسپرت چهار در است که با تسلا مدل S، پرفروش‌ترین ماشین لوکس الکتریکی جهان رقابت می‌کند.

تایکان براساس کانسپتی ساخته شده که پورشه چهار سال پیش نمایش داد. ظاهر ماشین به مدل پانامرا، مدل چهار در دیگر کارخانه آلمانی شبیه است، اما ماشین خوابیده‌تر است و از طرحی کاملا جدید برای چراغ‌های جلو استفاده شده است.

طراحی داخل ماشین هم کاملا جدید است. طراحان پورشه داشبورد مدل‌های کلاسیک کارخانه را به صورت دیجیتال بازسازی کرده‌اند و با کاهش تعداد دگمه‌ها و کلیدها، بیشتر بخش‌های ماشین با نمایشگر لمسی کنترل می‌شود.

پورشه می‌گوید تایکان می‌تواند با هر بار شارژ تا ۴۵۰ کیلومتر حرکت کند و با استفاده از شارژهای سریع می‌توان باتری‌های ماشین را در کمتر از نیم ساعت تا هشتاد درصد شارژ کرد.

هرچند که آمار منتشر شده برای تایکان، بسیار عالی و فراتر از نیازهای روزمره است، نباید فراموش کنیم که قدرت خودرو می‌تواند به‌صورت لحظه‌ای با استفاده از فناوری اوربوست (Overboost) پورشه افزایش پیدا کند. به همین دلیل، نهایت قدرت تایکان توربو و توربو S به ترتیب می‌تواند تا ۶۷۱ و

۷۵۱ اسب‌بخار بهبود پیدا کند. با این اوصاف، زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت از حالت سکون، ۳.۲ ثانیه و ۲.۸ ثانیه برای تایکان توربو و توربو S خواهد بود. سرعت‌گیری صفر تا ۲۰۰ کیلومتربرساعت این خودروها نیز به ترتیب، ۱۰.۲۶ و ۹.۸ ثانیه اعلام شده است.

پورشه تاکنون دو بار با مدلهای پانامرا و کاین توانسته دامنه مخاطبان خود را وسیع‌تر کرده و بدون لطمه زدن به اعتبار این مارک، مشتری‌هایی فراتر از علاقه‌مندان به ماشین‌های اسپرت پیدا کند. تایکان گام تازه‌ای در این مسیر برای یافتن خریداران تازه در بازار خودروهای الکتریکی است.

پورشه همگام با دیگر خودروسازان جهان سرمایه‌گذاری زیادی در ساخت ماشین‌های الکتریکی کرده است و قرار است تا سال آینده دو مدل الکتریکی دیگر به بازار عرضه کند. این کارخانه پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۲۵، سهم ماشین‌هایی هیبرید یا الکتریکی از کل فروش پورشه به بیش از پنجاه درصد برسد.

هر ۲ نسخه‌ی معرفی شده از تایکان، مجهز به باتری‌های لیتیوم یون ولتاژ بالا با ظرفیت ۹۳.۴ کیلووات‌ساعت هستند. چنین باتری‌های به مدل توربو اجازه می‌دهد که مسافتی در حدود ۳۸۱ تا ۴۵۰ کیلومتر را با توجه به سبک رانندگی و نوع مسیر بپیماید. تایکان توربو S هم می‌تواند با شارژ کامل، ۳۸۸ تا

۴۱۲ کیلومتر را طی کند. ولتاژ کار سیستم برق تایکان ۸۰۰ ولت است و قابلیت اتصال به شارژر ۲۷۰ کیلووات دارد تا در زمان ۲۲.۵ دقیقه ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها را تکمیل کند.

پس از موفقیت تسلا در بازار جهانی، بسیاری از خودروسازان به مدل‌های اسپرت برقی علاقه نشان دادند. حالا نوبت به پورشه رسیده است تا سال‌ها تحقیق و آزمایش خود در فناوری خودروهای الکتریکی را، به‌صورت یک محصول بسیار جذاب و پیش‌رو تولید کند.

به جرات می‌توان گفت، پورشه تایکان فراتر از دیگر خودروهای برقی ساخت اروپا، مثل جگوار آی‌پیس، مرسدس بنزEQC و آئودی ای‌ترون است؛ ضمن اینکه برتری‌های محسوسی نسبت به تسلا مدل S دارد. محصول پورشه، علاوه‌بر عملکرد عالی در شتاب‌گیری و مصرف انرژی، بسیار کاربردی و عامه‌پسند به نظر می‌رسد.